RESULTATEN ENQUÊTE 2023
In januari 2023 is er onder alle inwoners van Noordgouwe / Schuddebeurs een uitgebreide enquête verspreid rondom een 11-tal thema’s:
- Imago
- Gemeenschap - Sociaal domein
- Wonen
- Voorzieningen
- Buitenruimte
- Verkeer
- Bedrijven
- Relatie met omgeving
- Toerisme
- Milieu en leefomgeving
- Energietransitie
In de enquête zijn bij ieder thema drie open vragen gesteld, namelijk:
Wat gaat er goed volgens jou?
Wat zou er beter kunnen?
Hoe zou dat gerealiseerd kunnen worden?
Na een overweldigende respons zijn alle resultaten gegroepeerd, uitgewerkt en samengevat.
Deze samenvattingen staan hieronder. Klik op een thema (blauwe tekst) en de bijbehorende samenvatting opent zich.
Cultuur historische waarden
Noordgouwe: Karakteristiek ringdorp
Schuddebeurs: Groene enclave met historische buitenplaatsen
Oorspronkelijke polder Noordgouwe
Versterken saamhorigheid en gemeenschapsgevoel
Oprichten activiteitencommissie, met meerdere activiteiten per jaar, gericht op verschillende doelgroepen.
Opzetten bewonerscollectief voor ondersteuning ouderen en hulpbehoevenden
Dorpsraad nieuwe boost geven
Dorpskrant nieuw leven inblazen
Jongeren en jonge gezinnen proberen aan te trekken.
Het rustige karakter, de kleinschaligheid en de ruimtelijke opzet van de woningclusters
Beperkt aantal recreatieve woningen en verblijfsvoorzieningen (chalets etc.)
Bij nieuwe woningen focussen op starterswoningen, woningen voor jonge gezinnen en levensloopbestendige woningen
Op voormalig voetbalveld eventueel Tiny houses plaatsen.
Bewoners ondersteunen met verduurzaming van hun woning (Huurwoningen in samenspraak met / door Zeeuwland)
Schitterende monumentaal kerkgebouw, dat al bredere bekendheid heeft op het gebied van klassieke (huiskamer) concerten.
Mooie tennisbanen, jeu de boules baan en ijsbaan in Schuddebeurs
Aanwezige voorzieningen: de twee tennisbanen, een jeu de boules baan, een ijsbaan, boerderijwinkels, een winkel voor doe-het-zelf artikelen, voor tuinartikelen en dierbenodigdheden, de benzinepomp met winkel, het pakketafgiftepunt, de postbussen, de E-laadpalen, de containers voor diverse afvalstoffen (2 locaties), de bibliobus, de pluktuin, de biowinkel/-markt, het openbaar vervoer dat nog wel rijdt met een drietal haltes, de fietsenwinkel, het tulpenautomaat, de bloemenwinkel (-kas), een café, tweemaal een hotel / restaurant, beide met een terras, een AED, een priklocatie, een speeltuin, een muziektent, een voetbalveld, rustplaatsen voor fietsers, ijsbaan, wandelbos, een trekpont, netwerk van wandelpaden, ……. etc.
De kerk verstevigen in haar rol als cultuurhuis.
Een of meer basisvoorzieningen terugbrengen, waarbij aan een verkooppunt van levensmiddelen de grootse behoefte is (opmerking: een fysieke winkel is waarschijnlijk niet mogelijk).
Flexibel openbaar vervoer, al dan niet ondersteund door privé initiatieven.
Diverse kleine voorzieningen: extra terrassen, een ijswinkeltje, speeltuin ook voor oudere kinderen (8+) en in Schuddebeurs, een (mobiele) skatebaan, een waterspeelplaats, een huiskamer in het Dorpshuis, foodautomaten, een openbaar toilet voor fietsers / wandelaars, een inlooploket voor het invullen van formulieren en het toelichten van regelingen
GSM bereik/dekking Schuddebeurs verbeteren
Dorpspark met meer bloemen en struiken
Water in de gracht op peil houden
Vlinder- en bijentuin
Transitie naar meer op de natuur gebaseerde landbouw
Burgers actief: onderhoud je eigen buurt
Noordgouwe / Schuddebeurs “hondenpoepvrij!”
Bomen / hagen sneller herbeplanten na de kap
Beter onderhoud en betere parkeergelegenheid bos Schuddebeurs (Staatsbosbeheer)
Containerparken ondergronds uitvoeren en op een daarvoor geschikte plaats.
Met lokale agrariërs overleggen hoe biodiversiteit en meer op de natuur gebaseerde landbouw verder geïntroduceerd kunnen worden.
Cultuurhistorische waarden in de kernen en in het buitengebied meer accentueren en toelichten door informatieborden o.d..
Voorzieningen voor het vasthouden van zoet water (klein- en grootschalig)
Particuliere tuinen “ontstenen”. Burgers helpen elkaar met tuinonderhoud.
Meer afvalbakken plaatsen, ook in het buitengebied, zonder dat dit weer dumpplaatsen worden van afval van elders.
Er zijn twee doorgaande hoofdwegen: Zierikzee – Noorgouwe – Zonnemaire en Kerkwerve – Noordgouwe. Daarnaast bestaat de wegen- en stratenstructuur uit een stelsel van secundaire wegen, straten en fietspaden.
De hoofdweg Zierikzee – Noordgouwe – Zonnemaire is een 80km/u weg, met een snelheidsreductie binnen de bebouwde kom naar 50km/u.
De hoofdweg Kerkwerve – Noordgouwe is een 60km/u weg, met een snelheidsreductie in de bebouwde kom naar 30km/u.
De secundaire wegen zijn in de basis 60km/u wegen, met plaatselijk, in de nabijheid van bebouwing, een snelheidsreductie naar 30km/u.
In de bebouwde kom is de toelaatbare snelheid 50km/u en lokaal 30km.
In het algemeen zijn de inwoners van Noordgouwe / Schuddebeurs wel tevreden over de maximum toelaatbare snelheden van de verschillende wegen, maar op een aantal specifieke plaatsen zeer ontevreden over de snelheden waarmee daadwerkelijk gereden wordt. In de praktijk leidt dit veelvuldig tot ontoelaatbaar gevaarlijke situaties.
Knelpunten qua snelheidsniveau zijn: de Kloosterweg, de Heereweg, de Donkereweg en de Ring. Allemaal wegen / straten met een relatief hoge verkeersintensiteit te midden van bebouwing.
Daarnaast vormt doorgaand (vracht-)verkeer, op de as Kerkwerve – Noordgouwe – Dreischor, een knelpunt, met name op de Heereweg en in de kern Noordgouwe. Het vrachtverkeer geeft veel overlast door trillingen in de woningen.
De Ring van Noordgouwe zou primair als voetgangersgebied ingericht kunnen worden, waarbij de auto “te gast” is, waarbij alleen bestemmingsverkeer toegang heeft en mag stoppen om te laden en te lossen, maar niet mag parkeren.
Het sluipverkeer tussen de Westhoek en Bruinisse v.v. via de as Kerkwerve – Noordgouwe – Dreischor, dwars door de kern Noordgouwe, levert veel hinder voor de bewoners langs de Heereweg, de Ring en het Oosterweegje. Dit verkeer zou door verschillende specifieke maatregelen op de hoofdroutes moeten blijven. Deze maatregelen moeten voor een deel buiten de polder Noordgouwe genomen worden. Lokaal kan ingegrepen worden door bijvoorbeeld de Dreischorsedijk alleen toegankelijk te maken voor bestemmingsverkeer.
Het parkeren van auto’s is op een aantal plaatsen een punt van aandacht. Regelmatige problemen doen zich voor op de Ring van Noordgouwe (evenementen in kerk en/of in het hotel/café/restaurant), Heereweg (kuuroord), Donkereweg (hotel/restaurant) en rond het Dorpshuis. Bovendien doen de geparkeerde auto’s veel afbreuk aan de beleving van de cultuur historische waarden van de Ring van Noordgouwe. Onderzocht moet worden of voor bewoners/bezoekers van de Ring een centrale parkeervoorziening kan worden gerealiseerd.
De voorzieningen voor fietsers en voetgangers zijn in het algemeen goed te noemen, zeker als binnenkort het fietspad langs de Roterijdijk wordt gerealiseerd. Toch is er een wens om meer fiets- en wandelpaden aan te leggen, met name door het agrarisch landschap, en zo mogelijk enkele weggetjes autovrij te maken, zoals de Weeldijk en eventueel de Dreischorsedijk (alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer). Daarnaast moeten verschillende fiets- en wandelroutes getoetst worden op veiligheid. De combinatie van gemotoriseerd verkeer, waaronder grote landbouwvoertuigen en fietsers / wandelaars leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties.
Aandachtspunten zijn verder het onderhoud van de fiets- en wandelpaden en de oversteekplaats ter plaatse van de rotonde. Deze laatste wordt als gevaarlijk ervaren. Overigens is de gehele situatie ter plaatse van de rotonde gevaarlijk voor fietsers en voetgangers.
Ook een veilige oversteekplaats ter plaatse van de kruising Brouwerijstraat-Weeldijk met de Kloosterweg staat hoog op de wensenlijst.
Met de lokale agrariërs dienen afspraken gemaakt worden over routes en maximale rijsnelheden in met name de bewoonde gebieden, zeker gezien de toenemende afmetingen van de landbouwvoertuigen.
Ten behoeve van elektrische auto’s moet de vereiste infrastructuur verder worden uitgebreid.
Fiets- en wandelroutes, deels door het agrarische landschap en het bos in Schuddebeurs.
Ring Noordgouwe autoluw maken
Een aantal wegen en straten zodanig inrichten dat de snelheid van nature omlaag gaat.
Een aantal onveilige kruisingen veilig maken
Verkeerssituatie tpv rotonde voor alle doelgroepen veiliger maken
Maatregelen nemen om sluipverkeer tegen te gaan.
Overlast motoren aanpakken
Uitbreiding van het netwerk aan fiets- en wandelpaden
Trottoirs breder maken
Afsluiten van een aantal kleine weggetjes voor gemotoriseerd verkeer (muv bestemmingsverkeer)
Afspraken maken met lokale agrariërs over routes en maximum snelheden
Parkeerbeleid herzien / parkeervoorzieningen nader onderzoeken
Trillingen door vrachtverkeer verminderen op klinker wegen / -straten.
Prestatieafspraken maken met eigen inwoners over aan te houden maximum snelheden
Onderzoeken of navigatiesystemen aangepast kunnen worden
De diversiteit in deze bedrijven is groot en het merendeel bestaat uit eenmansbedrijven. De bedrijven die wel echt zichtbaar zijn bedienen verschillende markten. Natuurlijk springen de agrarische bedrijven direct in het oog. Zij zijn zichtbaar en leveren veel waarde, voor het “onderhoud” van het landschap en de rol in de voedselketen. Maar ook bedrijven in de horeca, in de toeleverantie, in de detailhandel, in het toerisme en de gezondheidszorg zijn gevestigd in ons woon- en leefgebied. Ook zij dragen bij aan de economische basis van onze gemeenschap.
De fysieke bedrijven (terreinen met opstallen) zijn niet overheersend, veelal goed ingepast in het landschap en vormen een integraal onderdeel van de uitstraling van het buitengebied en de bebouwde omgeving.
Noodzakelijke uitbreidingen van agrarische bedrijven worden met de nodige zorg ingepast in het landschap. In dit kader vinden veel inwoners de kassen bij de Hanenweg als storend element, waarbij helaas ook de inpassing in het landschap achterwege blijft.
Veel inwoners merken op dat een uitbreiding van de horeca en het aantal terrassen wenselijk is, met name voor de dagrecreanten (fietsers en wandelaars). Hierbij kan ook aan een relatie met de agrarische bedrijven, met landgoederen en andere monumenten gedacht worden (voor zover vergunning technisch haalbaar).
Een verdere uitbreiding van het aantal fysieke bedrijven wordt niet op voorhand wenselijk geacht. In principe vindt men het huidige aantal voldoende. Mocht er toch sprake zijn van een nieuwe bedrijfsvestiging dan stellen de inwoners de volgende randvoorwaarden: lokale werkgelegenheid, bijdrage aan de leefbaarheid (toegevoegde waarde), geen overlast en inpasbaarheid in het karakteristieke landschap.
Naast de hierboven genoemde uitbreiding van de horecavoorzieningen wordt voorgesteld mogelijkheden te creëren voor startende ondernemers, eventueel gerelateerd aan de agrarische sector.
In de regio Schuddebeurs ondervindt men regelmatig veel last van de grote varkensstal ten zuiden van Schuddebeurs. Hiertoe in overleg treden met de eigenaar en/of de gemeente S-D.
Mooie agrarische bedrijven die ons landschap voor een groot deel vormgeven en onderhouden
Veel bedrijven die een economische bijdrage leveren aan onze gemeenschap.
Vestiging van bedrijven die de leefbaarheid in de kernen ten goede komt.
Creëren van mogelijkheden voor startende ondernemers, eventueel gerelateerd aan de agrarische sector.
Stankoverlast van varkensstal beperken.
De inwoners van Noordgouwe / Schuddebeurs zijn zich goed bewust van de afhankelijkheid van voorzieningen op afstand en hebben in het algemeen wel begrip voor deze situatie. Ze zijn overwegend tevreden met de omvang en de diversiteit van deze voorzieningen.
Toch zijn er nogal wat inwoners bezorgd over de bereikbaarheid van de voorzieningen in de toekomst, zeker de groep die aangewezen is op het openbaar vervoer. Zij zijn bang dat de beschikbaarheid van deze transportfaciliteit in toenemende mate onder druk zal komen te staan.
Het openbaar vervoer bestaat momenteel uit een Buslijn Zierikzee – Brouwershaven en een Buurtbus die de dorpen rond Noordgouwe aandoet, evenals Zierikzee. De verbindingen zijn relatief goed met een frequentie van maximaal 1 uur. Behalve in de avonduren en in het weekend, dan is de frequentie erg laag.
Dit vraagt om een aanvullende vervoersvoorziening vanuit regulieren bedrijven en/of lokale initiatieven. Onderzocht moet worden of samenwerking met Zonnemaire en/of Dreischor zinvol is.
In Zierikzee is de verbinding naar het centrum nog wel een aandachtspunt. Met name mensen die slecht ter been zijn zien hierin een barrière.
Naast het algemeen openbaar vervoer moet nader bezien worden hoe het leerlingenvervoer beter ingevuld kan worden, zowel voor basisschoolleerlingen als die op middelbare scholen.
Tot slot wordt aandacht gevraagd voor de aanrijtijden van de ziekenauto en de brandweer.
Voorzieningen beter kenbaar maken, inclusief de methoden van bereikbaarheid.
Het overgrote deel van de inwoners van Noordgouwe / Schuddebeurs is tevreden met de omvang van het aantal toeristen dat ons bezoekt en met de omvang van de aanwezige faciliteiten.
Men stelt dat er eigenlijk geen verdere uitbreiding van verblijfsaccommodaties moet plaatsvinden. Dus geen uitbreiding van (mini-)campings, van hotels, pensions en/of B&B’s. In plaats daarvan moet op kwaliteitsverbetering gefocust worden. Mochten er wel initiatieven voor uitbreiding ontstaan dan is “kleinschaligheid” het kernwoord.
Wel mag het dagtoerisme, met name bestaande uit fietsers en wandelaars, een verdere impuls krijgen. Een betere presentatie van de toeristische waarden evenals een uitbreiding en verbetering van de specifiek voor dagtoeristen geschikte voorzieningen is dan ook nodig. Hierbij valt te denken aan gerichte informatie via de eigen website en via specifieke toeristische sites, aan interessante en goed bewegwijzerde wandel- en fietspaden, aan bankjes langs de routes, aan informatieborden over het landschap, over bedrijven en over het cultureel erfgoed, aan bezoekmogelijkheden aan monumenten en aan agrarische bedrijven, aan terrasjes, aan verkooppunten van lokale producten, etc.
Vanuit commercieel oogpunt moet het dagtoerisme een positieve bijdrage leveren aan onze lokale samenleving. De wijze waarop dient nader uitgewerkt te worden met de betrokken stakeholders.
Specifieke routes: groene route, agrarische route, brocante route, “stappen en happen”, etc.
Fiets- en wandelactiviteiten met gids aanbieden
Commerciële bijdrage vanuit het dagtoerisme genereren
Met de agrarische sector in gesprek gaan over de kansen vaneen meer op de natuur gebaseerde landbouw.
Tevens onderzoeken of / hoe een verkorting van de procesketen voor onze lokaal geteelde voedingsmiddelen gerealiseerd kan worden
De lokaal te verwachten gevolgen van de klimaatverandering in beeld brengen
Grote bereidwilligheid om stappen te nemen op dit gebied.
Voorlichting op maat verzorgen op gewenste thema’s in het kader van de energietransitie
Infrastructuur aanleggen voor elektrische voertuigen
Met Zeeuwland overleg voeren over de energietransitie van de huurwoningen.
Met de Gemeente overlegvoeren over de noodzakelijk en gewenste intensiteit / branduren van de openbare verlichting.